zondag 6 november 2011

De vraag blijft nog steeds... er vooruit komen is het slim?

De vraag blijft is het slim?

In het middelbaar leefde ik met een masker op… Zoals zo vele tieners. Ik voelde mij niet gelukkig, maar op school leek ik 1 van de gelukkigste van de klas. Soms dan toch. Dit hou je echter NIET vol.
Nu weiger ik nog te leven met een masker op… In het middelbaar wisten slechts enkele over het gevecht met mezelf en mijn gevoelens… Lesbisch? Bi? Iets anders? Sowieso niet gewoon hetero…

Nu weiger ik dit nog te verstoppen… MAAR de vraag blijft is het slim?
Ik geef toe, vraag mij er nu naar en ik zal het je vertellen… Neen ’t is niet dat ik er mee te koop loop integendeel… Ik verzwijg het gewoon niet meer als je mij de vraag stelt, alhoewel eigenlijk hangt het al dan niet af van de situatie en van de persoon die er mij achter vraagt.

Op facebook ben ik er open over  … Waarom ook niet? (of toch niet helemaal, voor sommige mensen verstop ik het, ook op facebook)

Al merk ik wel dat sommige mensen het er nog moeilijk mee hebben…
Mijn klas doet anders sinds het op facebook gestaan heeft, misschien moeten ze er even aan wennen. Ergens vind ik dit wel raar, we leven in 2011 hé mensen.

Toch merk ik (ergens raar we leven in 2011 hé mensen) dat vele daar moeilijk over doen… Mijn klas Er sprak mij zelfs een vriendin over aan… Een vriendin die er geen problemen mee heeft…
Zei vindt dat ik daar beter niet te veel over op facebook zet. Het is niet nodig om er mee te koop te lopen. En wat als toekomstige werkgevers (directies van scholen het zien)?  Ergens heeft ze een punt. Al staan mijn privacy instellingen hoog genoeg…


Toch vind ik haar argumenten niet zo goed… Uiteindelijk zal mijn toekomstige werkgever dat toch ook ooit moeten weten van mij… Oké sommige werkgevers zullen hier op af knappen… Toch kan het volgens mij ook net positief zijn: tonen dat je actief bent in het vrijwilligerswerk al is het dan in een holebivereniging.

Eigenlijk kan er nog een 2de vraag gesteld worden… Wat doe je met je CV? Vrijwilligerswerk met jongeren wordt bij ons als extraatje gezien op je cv… Ik denk aan leiding geven in Chiro, … Waarom dan vrijwilligerswerk in een jongeren vereniging voor holebi’s er niet op zetten? Waarom kan dat niet? Ik weet niet wat ik later ga doen… Vermoedelijk ga ik dat toch maar wijselijk verzwijgen, maar waarom eigenlijk?

 Ik weet het niet of het verstandig is om er voor uit te komen (facebook)… Ik weet dat er kennelijk nog steeds een taboe rond hangt, rond holebileerkrachten (dat merk ik ergens wel in de klas vol studenten die uiteindelijk kleuterleidster willen worden)… maar door te verstoppen en ons anders voor te doen gaat dat taboe nooit verwijden, toch?

Ik vroeg het mij al eerder af… Is het slim om er open over te zijn? Want vroeg of laat gaat het ook bij de directies komen, …
Het antwoord weet ik niet, maar ergens vind ik stiekem dat eerlijk het langste duurt ;).  Ik ben gewoon mezelf te nemen of te laten. Trouwens het “lesbisch” zijn is maar een zeer klein deeltje van mij ;).

En als je er dan open over bent? Hoe leg je aan kleuters dit thema uit? Stel ik heb een vriendin en ze komt zoals de mannen van de andere leerkrachten helpen... Hoe leg je het aan de kindjes uit? Vragen komen er sowieso.

4 opmerkingen:

  1. Al heel lang wilde ik reageren, maar ik vond het erg moeilijk om het zo via 'een reactie plaatsen' te doen. Maar nu doe ik het toch, omdat er misschien meer mensen iets aan zouden kunnen hebben.
    Wat je denkt dat iemand anders denkt, klopt nooit. Want je kunt niet in iemand kijken. Je kunt niet voelen wat iemand anders voelt. Je kunt het niet zien. Het blijft altijd een raadsel. Dus kun je je beter afvragen "is het belangrijk voor mij wat iemand anders over mijn seksuele voorkeur zou kunnen vinden?" En let op: het antwoord is in bijna alle gevallen "nee". (Ouders ligt wat anders.) Ieder mens moet zelf zijn manier vinden om een goed, gelukkig en echt mens te worden. En als je dat op een sympathieke manier (voor een ander en voor jezelf) doet, gaat het volgens mij wel goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Om geen vreemde reacties op je weblog te krijgen zou je het beste even je instellingen kunnen veranderen.
    Kies instellingen
    Kies reacties
    vink bij 'reacties moderaten''altijd' aan
    en kies 'instellingen opslaan'
    Spammers en onwelwillenden kunnen zo geen onzin plaatsen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lissy, thx voor je berichtje! Er zit veel waarheid in. Ik trek mij nogal veel aan wat (ik denk dat) andere denken. En eigenlijk heb je gelijk het kan zijn dat ik er dan volledig naast zit.

    En verder ga zeker eens aan die instellingen gaan prutsen, thx!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben eerlijk als ernaar gevraagd wordt. Verder begin ik er niet spontaan over. Eerlijk duurt echt het langst. Maar niets zeggen is niet liegen, denk ik dan. Een mens maakt al es keuzes, soms zijn ze goed, soms niet helemaal, maar we zijn er dan ook allemaal om uit onze fouten te leren.
    Wees gewoon trots op wie je bent, 't is terecht!

    BeantwoordenVerwijderen